Dzień dobry w czwartek
1. „Jaka to pogoda?” – zagadki przyrodnicze
Proszę rodzica o przeczytanie prostych zagadek:
 
Widzicie je we dnie,
Nie ma go w nocy.
Zimą grzeje słabo,
Latem z całej mocy. (słońce)
 
Kto podlewa
W lesie drzewa? (deszcz)
 
Nie deszcz
I nie grad
Spada z nieba,
Bieli świat. (śnieg)
 
Unosi szybowce,
Popycha żaglowce,
Obraca wiatraki –
Siłacz z niego taki. (wiatr)

Dziecko podaje odpowiedzi. Można w dalszej części zabawy wykorzystać symbole pogodowe z kalendarza pogody. Kładziemy je obrazkiem do dołu, dziecko losuje i samodzielnie próbuje opisać, co jest na obrazku.
 
2. „Jaka będzie jutro pogoda?” - Proszę wytłumaczyć dziecku, że większość zmian pogodowych wynika z ruchów powietrza – wiatru.
 
Przeczytajcie wiersz Ludwika Jerzego Kerna pt.: „Panie wietrze”
Panie Wietrze, panie Wietrze,
Czemu pan nie chodzi w swetrze?
Czemu pan udaje zucha,
Skoro sam pan chłodem dmucha?
Sam oziębia pan powietrze,
Oj, ostrożnie, panie Wietrze!
Gnając chmurki gdzieś na niebie,
Chce pan sam zaziębić siebie?
Jednak lepiej, panie Wietrze,
O tej porze chodzić w swetrze.
Ani się pan sam spodzieje,
Jak pan siebie sam zawieje.
Liczka ma pan coraz bledsze,
Panie Wietrze…
Porozmawiajcie na temat wiersza zadając pytania: Jak wygląda wiatr? Czy można go zobaczyć? Kiedy wiatr jest nam potrzebny? Kiedy może być groźny? Czy wiatr można usłyszeć? Czy można go posmakować, dotknąć, poczuć na skórze?
Żeby pomóc dziecku lepiej zrozumieć ruch powietrza można użyć wiatrak elektryczny lub suszarkę do włosów.
Zapraszam również do wspólnej zabawy przy tworzeniu zabawek na wietrzne dni.
Pod tym linkiem znajdziecie prostą instrukcję do samodzielnego przygotowania latawca
                 https://www.youtube.com/watch?v=3viwlRkfhpo
Można również przygotować wiatraczki:
                 https://www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiu-o
Chętnie zobaczę co stworzyliście wspólnie z rodzicami😉
Udanej zabawy Kasia Stańko😊