Dzień dobry 😊

Od dłuższego czasu nie możemy niestety odwiedzać takich miejsc jak teatr, kino. Dziś spróbujemy przenieść się w świat teatru. Posłuchajcie wiersza i odpowiedzcie na kilka pytań.

„W teatrze”

W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,

przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…

Wtem gasną światła w wielkiej sali,

wszyscy rozmawiać zaraz przestali.

Do góry pnie się czerwona kurtyna,

bo właśnie spektakl się rozpoczyna.

Już scenografia wprawia w zdumienie,

do zamku przeniesie nas przedstawienie.

Wtem aktor wchodzi w złotej koronie

i siada dostojnie na wielkim tronie.

A z nim aktorka w sukni balowej,

odgrywa rolę mądrej królowej.

Już słychać w dali trąby i dzwony,

poddani składają niskie ukłony.

Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,

a obok niego koń płowy stoi.

Lecz koń ten nie jest żywą istotą,

jest rekwizytem, ręczną robotą.

I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony,

to w przedstawieniu jest ożywiony.

I szybko tak mija mi czas w teatrze,

a gdy się boję, na scenę nie patrzę!

Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,

łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.

Są też momenty wielkiej radości,

skąd tyle emocji w mym sercu gości?

Teraz aktorzy zdejmują maski,

chyba czekają na widzów oklaski?

Z uśmiechem nisko nam się kłaniają,

wielkie uznanie i brawa dostają!

Czerwona kurtyna się opuściła

i całą scenę znów zasłoniła.

Wtem błysły światła w wielkiej sali,

wszyscy ze swoich foteli wstali.

I to już koniec jest przedstawienia

– Teatrze magiczny, do zobaczenia!

Spróbujcie odpowiedzieć na kilka pytań:

  • W jakie miejsce przeniósł nas wiersz?
  • Po co chodzi się do teatru?
  • Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz?
  • Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze? ( rozmawiamy z dziećmi na temat scenografii, sali, sceny, kurtyny, aktorów, masek, kostiumów, afiszu, biletów itp.)
  • Jakie emocje, uczucia może w nas wzbudzić przedstawienie teatralne?
  • Kto z was był kiedyś w teatrze? Czy wam się tam podobało? Jeśli tak, to dlaczego?

Zapraszam teraz do zabawy pt.: „Który fotel w teatrze?”

Wyznaczcie miejsce w salonie lub w swoim pokoju, które będzie pełniło funkcję sceny teatralnej. Następnie tworzymy widownię (wykorzystać możemy, np.: krzesła, poduszki, kolorowe kartki, itp.)– tworzymy ,np.: trzy rzędy po pięć „krzeseł”. Na oparciach krzeseł w pierwszym rzędzie zawiązujemy wstążki, bibułę lub wieszamy coś w kolorze czerwonym, na oparciach krzeseł w drugim rzędzie - w kolorze niebieskim, na oparciach krzeseł w trzecim rzędzie – w kolorze żółtym. Na krzesłach w każdym rzędzie naklejamy białe karteczki z kropkami od 1 do 5 (w odpowiedniej kolejności). Dziecko losuje kolorową kartkę z kropkami (kolory adekwatne z kolorami rzędów) z worka i siada na właściwym krześle – fotelu w domowym teatrze, np. dziecko wylosowało czerwoną karteczkę z 3 kropkami – siada na trzecim (mającym naklejoną karteczkę z trzema kropkami) krześle w pierwszym rzędzie (oznaczonym czerwoną bibułą).

Skoro widownia gotowa to może pobawicie się w teatr? Aktorami mogą być lalki, pluszaki, ulubione figurki lub Wy sami. Obejrzyjcie filmik o tym, jak można przygotować teatr w domu.

Jak zrobić teatr w domu? Zajęcia teatralne, zabawy z dzieckiem, zabawy naśladowcze, etiuda teatralna - YouTube

Życzę miłego dnia i udanej zabawy w teatr😊

Kasia Stańko