Drukuj
Kategoria: ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
Odsłony: 256

Dzień dobry!

Zapraszam do wspólnych ćwiczeń aparatu artykulacyjnego z dzieckiem. Rodzic czyta bajkę, a dziecko wykonuje polecenia zapisane w nawiasach. Ćwiczenia można wykonywać przed lusterkiem.

"Śniadanie Puchatka"

Kubuś Puchatek obudził się rano, przeciągnął i bardzo mocno ziewnął

(ziewanie). Poczuł, że jego brzuszek jest pusty, wyruszył więc do lasu na

poszukiwanie miodu. Idzie wyboistą ścieżką (dotykamy czubkiem języka do

każdego ząbka na górze i na dole), rozgląda się na prawo (czubek języka do

prawego kącika ust) i na lewo (czubek języka do lewego kącika ust). Próbuje

wyczuć, gdzie może znajdować się dziupla z miodem (kilka razy wdychamy

powietrze nosem, a wydychamy buzią). Stanął przed wysokim drzewem.

Spojrzał w górę (językiem dotykamy do górnej wargi) i zobaczył dziuplę, z

której wypływał pyszny miodzik. Kubuś zaczął więc wspinać się na drzewo.

Sięgnął łapką do dziupli i wyjął ją oblepioną miodem. Oblizał całą dokładnie

(wysuwamy język z buzi i poruszamy nim lekko do góry i na dół) i wsunął łapkę

po miód jeszcze raz (ponownie naśladujemy oblizywanie ręki). Podczas

jedzenia Puchatek pobrudził sobie pyszczek. Teraz próbuje go wyczyścić.

Oblizuje więc językiem dokładnie wargi, dotyka do kącików ust, a na koniec

oblizuje ząbki (usta przez cały czas są szeroko otwarte).Misio poczuł, że jego

brzuszek jest już pełen. Zszedł z drzewa i ruszył w drogę powrotną. Musiał iść

tą samą wyboistą dróżką (dotykamy czubkiem języka do każdego ząbka na

górze i na dole), więc gdy doszedł do swojego domku był bardzo zmęczony

(wysuwamy język na brodę i dyszymy). Położył się do łóżeczka i zasnął (chrapiemy).

Ćwiczenia oddechowe „Chuchanie na zamarzniętą szybę” – dzieci wciągają powietrze buzią, a następnie chuchają jak najdłużej.

Zabawa słuchowa „Ukryte słowa”

Posłuchaj wyrazów i odgadnij, w którym słowie słychać nazwę:

a) BUS, a w którym PAS

rebus, pasjonat, globus, pasożyt, kompas, busola, pasmo, garbus, bambus, pasażer,

pasja, lampas

b) KOK- TOR – TECZKA

kokon, aligator, kurteczka, aktorka, apteczka, kokietka, chusteczka, kokarda,

Wiktoria, kokos, furteczka, tort

c) SER- MAK- RAK

hamak, deser, traktor, serweta, burak, makatka, makaron, karoseria, tatarak, Kraków,

ślimak, bokser

„Czyżyk” – wiersz utrwalający głoskę „cz”. Rodzic odczytuje wiersz, a dziecko próbuje go powtórzyć.

Czesał czyżyk czarny koczek,

czyszcząc w koczku każdy loczek,

po czym przykrył koczek toczkiem,

lecz część loczków wyszła boczkiem.

Miłej zabawy pozdrawiam Anna Tuczyńska