Dzień dobry!
Zapraszam do wspólnych ćwiczeń aparatu artykulacyjnego z dzieckiem. Rodzic czyta bajkę, a dziecko wykonuje polecenia zapisane w nawiasach. Ćwiczenia można wykonywać przed lusterkiem.
"Śniadanie Puchatka"
Kubuś Puchatek obudził się rano, przeciągnął i bardzo mocno ziewnął
(ziewanie). Poczuł, że jego brzuszek jest pusty, wyruszył więc do lasu na
poszukiwanie miodu. Idzie wyboistą ścieżką (dotykamy czubkiem języka do
każdego ząbka na górze i na dole), rozgląda się na prawo (czubek języka do
prawego kącika ust) i na lewo (czubek języka do lewego kącika ust). Próbuje
wyczuć, gdzie może znajdować się dziupla z miodem (kilka razy wdychamy
powietrze nosem, a wydychamy buzią). Stanął przed wysokim drzewem.
Spojrzał w górę (językiem dotykamy do górnej wargi) i zobaczył dziuplę, z
której wypływał pyszny miodzik. Kubuś zaczął więc wspinać się na drzewo.
Sięgnął łapką do dziupli i wyjął ją oblepioną miodem. Oblizał całą dokładnie
(wysuwamy język z buzi i poruszamy nim lekko do góry i na dół) i wsunął łapkę
po miód jeszcze raz (ponownie naśladujemy oblizywanie ręki). Podczas
jedzenia Puchatek pobrudził sobie pyszczek. Teraz próbuje go wyczyścić.
Oblizuje więc językiem dokładnie wargi, dotyka do kącików ust, a na koniec
oblizuje ząbki (usta przez cały czas są szeroko otwarte).Misio poczuł, że jego
brzuszek jest już pełen. Zszedł z drzewa i ruszył w drogę powrotną. Musiał iść
tą samą wyboistą dróżką (dotykamy czubkiem języka do każdego ząbka na
górze i na dole), więc gdy doszedł do swojego domku był bardzo zmęczony
(wysuwamy język na brodę i dyszymy). Położył się do łóżeczka i zasnął (chrapiemy).
Ćwiczenia oddechowe „Chuchanie na zamarzniętą szybę” – dzieci wciągają powietrze buzią, a następnie chuchają jak najdłużej.
Zabawa słuchowa „Ukryte słowa”
Posłuchaj wyrazów i odgadnij, w którym słowie słychać nazwę:
a) BUS, a w którym PAS
rebus, pasjonat, globus, pasożyt, kompas, busola, pasmo, garbus, bambus, pasażer,
pasja, lampas
b) KOK- TOR – TECZKA
kokon, aligator, kurteczka, aktorka, apteczka, kokietka, chusteczka, kokarda,
Wiktoria, kokos, furteczka, tort
c) SER- MAK- RAK
hamak, deser, traktor, serweta, burak, makatka, makaron, karoseria, tatarak, Kraków,
ślimak, bokser
„Czyżyk” – wiersz utrwalający głoskę „cz”. Rodzic odczytuje wiersz, a dziecko próbuje go powtórzyć.
Czesał czyżyk czarny koczek,
czyszcząc w koczku każdy loczek,
po czym przykrył koczek toczkiem,
lecz część loczków wyszła boczkiem.
Miłej zabawy pozdrawiam Anna Tuczyńska