Tematy kompleksowe :
- 1. Jaka pogoda jest w marcu?
- Po czym możemy poznać, że nadchodzi wiosna?
Cele:
- rozwijanie mowy;
- dostrzeganie zmian w pogodzie choarakterystycznych dla wczesnej wiosny;
- poznanie przysłów o marcowej pogodzie i ich znaczenia;
- określanie pogody i nazywanie zjawisk charakterystycznych dla przedwiośnia;
- zapoznanie z pierwszymi ptakami przylatującymi na wiosnę do Polski;
- poznawanie właściwości wody.
Piosenka „Marzec i wielki garnek” (sł. i muz. Krystyna Gowik)
- Marzec zmieszał w wielkim garnku śnieg i deszcz.
Dodał trochę słońca, tęczę dodał też.
Martwi marzec się dość mocno.
Nie wie sam, czego chce.
Trochę zimy, trochę wiosny.
Nie chce wybrać źle.
Ref.: Śnieżek sypie, deszczyk pada i tak wciąż na zmianę.
Co założyć dziś wypada? Muszę spytać mamę. - Wielki garnek zabulgotał raz i dwa.
I na niebo, wyszła mieszanina ta.
Martwi marzec się dość mocno.
Nie wie sam, czego chce.
Trochę zimy, trochę wiosny.
Nie chce wybrać źle.
Ref.: Śnieżek sypie…
Wiersz B. Szelągowskiej „Marsz dla wiosny”.
Idzie gąska po podwórku. Za nią gąski – jak po sznurku.
Idą zgodnie i gęgają, za swą mamą powtarzają. – Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna? Mama gąska zagęgała, bo przywitać wiosnę chciała.
Małe gąski też gęgały, wiosnę także witać chciały. – Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna? Nagle kogut ścieżką wąską przybiegł za ostatnią gąską.
Gęgać nie potrafi wcale, za to pieje doskonale! – Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna? Nawet kotka, choć ciut głucha, też muzyków chce posłuchać.
– Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?