Tematy kompleksowe:

  1. Tak mija nam czas.
  2. Zwierzęta zimą.

Cele:

  • kształtowanie umiejętności dostrzegania powtarzalności układów i następstw czasów,
  • zapoznanie ze stałymi następstwami pór roku, miesięcy, dni tygodnia, dnia i nocy,
  • rozwijanie wyobraźni i pamięci.
  • wzbogacanie wiedzy o ptakach i zwierzętach,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • wprowadzenie dodawania jako przybywania elementów,
  • zdobywanie wiedzy o pracy leśniczego.

Piosenki:

Nie chcę być dorosły (sł. i muz. Krystyna Gowik).

  1. Marzył sobie Antek, że chce być dorosły.
    Chciał, by duże wąsy szybko mu urosły.
    Chciał już mieć samochód, pomagać rodzinie.
    I marudził mamie, że czas wolno płynie.
    Na to mama powiedziała tak:

Ref.: – Aby czas ci szybko zleciał,
to przydzielę ci zadania.
Musisz jutro iść do pracy.
Masz naczynia do zmywania.
Obiad trzeba ugotować.
Pranie zrobić, wyprasować.
Zrobisz wszystko raz po raz
i masz wtedy wolny czas.
Na to Antek: – Mamo, stop!
Ja poczekam, bo mam czas.
Nie ma to, jak dzieckiem być!
Wie o tym każdy z nas!

  1. Ala też marzyła, że jest już dorosła.
    I że swoją mamę nawet już przerosła.
    Że makijaż robi i pysznie gotuje.
    Zła, że jako dziecko bardzo źle się czuje.
    Na to mama powiedziała tak:
    Ref.: – Aby czas ci szybko zleciał,
    to przydzielę ci zadania.
    Musisz jutro iść do pracy.
    Masz naczynia do zmywania.
    Obiad trzeba ugotować.
    Pranie zrobić, wyprasować.
    Zrobisz wszystko raz po raz
    i masz wtedy wolny czas.
    Na to Ala: – Mamo, stop!
    Ja poczekam, bo mam czas.
    Nie ma to, jak dzieckiem być!
    I wie o tym każdy z nas!

Rozmowy ptaków (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)

  1. Skacze wróbel przed przedszkolem po puchowym śniegu.
    „Czy już tutaj były dzieci?” – pyta swych kolegów.
    „Czy przyniosły już ziarenka albo płat słoninki?
    Czy ktoś widział dzisiaj tutaj chłopców i dziewczynki?”.
    Ref.: Zaraz przyjdą przedszkolaki i nakarmią głodne ptaki.
    Zaraz przyjdą przedszkolaki i nakarmią głodne ptaki.
    Trzeba pomóc ptakom w ten zimowy czas.
    My – dzieciaki – lubimy ptaki, a one lubią nas.
    My – dzieciaki – lubimy ptaki, a one lubią nas.
    Ref.: Zaraz przyjdą…
  2. A sikorka już prowadzi swoje koleżanki.
    „Dzieci obiad nam przyniosą i pójdą na sanki”.
    „Sroga zima nam doskwiera” – mówią małe gile.
    „Poskaczemy sobie tutaj chociaż tylko chwilę”.
    Ref.: Zaraz przyjdą…
  3. Więc ziarenek nasypały ptakom dobre dzieci.
    Do karmnika każdy ptaszek bardzo chętnie leci.
    I tak co dzień, póki zima, ptaszki przylatują.
    Smacznie jedzą. Po ptasiemu przy tym poplotkują.

Wiersze:

Tydzień – Agata Galica

Tydzień ma siedem dni,
zna je mama, znasz je ty.
Poniedziałek, wtorek, środa,
czwartek, piątek i sobota.
A w niedzielę razem z mamą
powtórzymy znów to samo.


Biegały ptaszki-Tadeusz Kubiak

Biegały, ptaszki biegały
po śniegu jak płótno białym.
Stukały dzióbkiem w okienko:
– Rzućcie nam prosa ziarenko!
Ziemia na kamień zmarznięta.
– Czy o nas nikt nie pamięta?
Wybiegły dzieci z przedszkola,
sypią ziarenka na pole.
Ptaszki ziarenka zebrały
i dalej – frrr – poleciały.