Tematy kompleksowe:

  1. Wiosna na wsi
  2. Wielkanoc

Cele:

  • poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt;
  • poznawanie zwierząt – dorosłych i młodych – hodowanych na wsi;  nazywanie dorosłych i młodych zwierząt,
  • nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się, odżywiania; 
  • wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi; 
  • rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków, symboli graficznych,
  • odkrywanie litery f,F, j, J,
  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Wielkanocy;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie,
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach,
  • zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce) i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku); 
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy.

Piosenki:

Na wiejskim podwórku” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).

  1. Na podwórku już o świcie
    zamieszanie, rwetes, krzyki,
    pokłóciły się koguty,
    kaczki, gęsi i indyki.
    Ref.: Kwa, kwa, kwa, kwa, gę, gę, gę, gę!
    Gul, gul, gul, gul, kukuryku!
    Kwa, kwa, gę, gę, kukuryku!
    O co tyle krzyku?
  2. Krowa muczy, świnki kwiczą,
    piesek szczeka: hau, hau, hau, hau.
    Owce beczą, kozy meczą,
    w stajni koń rży: ihahaha!
    Ref.: Kwa, kwa…
  3. Gospodyni rano wstała,
    daje paszę, ziarno sypie,
    więc przez chwilę na podwórku
    będzie troszkę, troszkę ciszej.
    Ref.: Kwa, kwa…

Koszyczek dobrych życzeń” (sł. i muz. Krystyna Gowik).

  1. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,
    a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.
    Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.
    Dziwi się biały baranek: „O! Kto to wszystko będzie jadł?”.
    Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,
    a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
    Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
    I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!
  2. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.
    Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.
    Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,
    lecz babcia z dziadkiem dziwili się: „Kto to wszystko będzie jadł?”.
    Ref.: Mama, tata…
  3. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.
    Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.
    I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,
    a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.
    Ref.: Mama, tata…

Wiersze:

Głosy zwierząt „- Monika Malecha

W gospodarstwie wiejskim,
wydarzenie nie lada.
Już trwa narada!
Kto się z kim dogada?


Kura gdacze…. (ko, ko, ko).
Kaczka kwacze… (kwa, kwa, kwa).
Krowa muczy… (mu, mu, mu).
Baran beczy… (be, be, be).


Wtem się wtrącił do rozmowy,
kogut z piórem kolorowym.
Zapiał głośno… (kukuryku).
Zarządził zebranie w kurniku.


Na to kotek… (miau, miau, miau),
Pies zaszczekał… (hau, hau, hau).
Tak skończyła się narada,
że rozeszła się gromada.


Wkrótce Wielkanoc” – Wiesława Żaba-Żabińskia


Na wielkanocnym stole
jest kolorowo i świątecznie.
Zielone wstążeczki owsa
otaczają pisanki bajeczne.
Słodki, cukrowy baranek,
obok palma nadęta,
baby dobrze polukrowane
stół zaprasza na święta