Tematy kompleksowe :

  1. 1. Jaka pogoda jest w marcu?
  2. Po czym możemy poznać, że nadchodzi wiosna?

Cele:

  • rozwijanie mowy;
  • dostrzeganie zmian w pogodzie choarakterystycznych dla wczesnej wiosny;
  • poznanie przysłów o marcowej pogodzie i ich znaczenia;
  • określanie pogody i nazywanie zjawisk charakterystycznych dla przedwiośnia;
  • zapoznanie z pierwszymi ptakami przylatującymi na wiosnę do Polski;
  • poznawanie właściwości wody.

Piosenka „Marzec i wielki garnek” (sł. i muz. Krystyna Gowik)

  1. Marzec zmieszał w wielkim garnku śnieg i deszcz.
    Dodał trochę słońca, tęczę dodał też.
    Martwi marzec się dość mocno.
    Nie wie sam, czego chce.
    Trochę zimy, trochę wiosny.
    Nie chce wybrać źle.
    Ref.: Śnieżek sypie, deszczyk pada i tak wciąż na zmianę.
    Co założyć dziś wypada? Muszę spytać mamę.
  2. Wielki garnek zabulgotał raz i dwa.
    I na niebo, wyszła mieszanina ta.
    Martwi marzec się dość mocno.
    Nie wie sam, czego chce.
    Trochę zimy, trochę wiosny.
    Nie chce wybrać źle.
    Ref.: Śnieżek sypie…

Wiersz B. Szelągowskiej „Marsz dla wiosny”.

Idzie gąska po podwórku. Za nią gąski – jak po sznurku.

Idą zgodnie i gęgają, za swą mamą powtarzają. – Gę, gę, gę, ga, ga, ga!

Kto melodię taką zna? Mama gąska zagęgała, bo przywitać wiosnę chciała.

Małe gąski też gęgały, wiosnę także witać chciały. – Gę, gę, gę, ga, ga, ga!

Kto melodię taką zna? Nagle kogut ścieżką wąską przybiegł za ostatnią gąską.

Gęgać nie potrafi wcale, za to pieje doskonale! – Gę, gę, gę, ga, ga, ga!

Kto melodię taką zna? Nawet kotka, choć ciut głucha, też muzyków chce posłuchać.

– Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?